System ESS polega na pulsowaniu światłami stop w przypadku gwałtownego hamowania. Ma na celu przyspieszenie reakcji kierowcy pojazdu nadjeżdżającego z tyłu, w przypadku naszego gwałtownego hamowania. Jest stosowany w najnowszych modelach aut "z górnej półki".

Czasem jest nazywany Adaptive Brake Lights - ABL.
Nowa nazwa polska -Dynamiczne Światło Stop.



Moduł elektroniczny Awaryjnych Świateł Stop (ESS - Emergency Stop Signal) może być zamontowany w prosty sposób w każdym samochodzie lub motocyklu. Posiada scalony czujnik przyspieszeń w technologii MEMS i jest sterowany mikroprocesorem.



Regulamin 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych określający "Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania" dopuszcza stosowanie systemu ESS w samochodach klasy M1 (osobowe) i N1 (dostawcze do 3,5t) o następujących parametrach:
"Sygnał musi się włączać z chwilą, gdy uruchomienie układu hamulcowego roboczego powoduje opóźnienie równe co najmniej 6 m/s2. Sygnał musi się wyłączać najpóźniej z chwilą, gdy wartość opóźnienia spada poniżej 2,5 m/s2."

Regulamin 48 EKG ONZ określa częstotliwość pulsowania świateł awaryjnych stop na 4Hz +/- 1, chyba, że są to światła żarowe, wtedy 4Hz +0/-1.


Moduł w zakresie temperatur -40°C do +80°C posiada następujące parametry:
- włączanie pulsowania przy opóźnieniu 6,2 m/s2 +/- 0,2
- wyłączanie pulsowania przy opóźnieniu 2,7 m/s2 +/- 0,2
- częstotliwość pulsowania 3,5 Hz +/- 0,4
- obciążalność wyjścia do żarówek (przewód ŻÓŁTY) 2x21W + 5x5W
- obciążalność wyjścia do symulacji sprawnej żarówki (przewód SZARY) 5A max.

Moduł jest przystosowany do pracy w instalacji 12V




Inne sposoby podłączenia modułu ESS

Bardzo łatwym, szybkim i niezawodnym sposobem jest podłączenie modułu do włącznika świateł hamowania. W tym rozwiązaniu moduł pracuje jako włącznik świateł hamowania, natomiast sam włącznik z pojazdu steruje włączaniem modułu. Każdy pojazd w inny sposób wykonuje włączenie świateł hamowania, a co za tym idzie są różne sposoby podłączenia włącznika.

Kolejne schematy przedstawiają warianty podłaczenia modułu w zależności od istniejącej instalacji.


Schemat podłączenia kiedy włącznik podaje plus zasilania na światła stop (starsze pojazdy)
a) przed przeróbką
b) po podłączeniu modułu
c) dodatkowo z funkcją migania kierunkowskazów; naprzemiennie ze światłami stop






Schemat podłączenia kiedy włącznik podaje minus (masę) na światła stop
a) przed przeróbką
b) po podłączeniu
c) dodatkowo z funkcją migania kierunkowskazów; naprzemiennie za światłami stop






Schemat podłączenia kiedy włącznik podaje minus (masę) na wejście komputera. Systemy z kontrolą sprawności żarówek.
a) przed przeróbką
b) po podłączeniu






Schemat podłączenia kiedy włącznik podaje minus (masę) na wejście komputera oraz jest dodatkowy włącznik, który rozłącza się kiedy jest włączany pierwszy włącznik. Systemy z kontrolą sprawności żarówek.
a) przed przeróbką
b) po podłączeniu






Schemat podłączenia kiedy włącznik zwiera wejście komputera oraz jest dodatkowy włącznik, który rozłącza inne wejście komputera, kiedy jest włączany pierwszy włącznik. Systemy z kontrolą sprawności żarówek.
a) przed przeróbką
b) po podłączeniu







TOP 100 - najlepszych stron motocyklowych